Kategoria: 

OWOCE SĄ SUPER. ALE GŁÓWNIE SUPEROWOCE!

WOJTEK: Dlaczego chcesz mówić o owocach?

ANIA: Bo są ważne.

WOJTEK: Ale wiemy o nich wszystko. Jest sens?

ANIA: Jest. Bo przestawiamy naszą owocową dietę w nieco inną stronę.

WOJTEK: Nie będzie truskawek???

ANIA: Będą! Ale po pierwsze z ekologicznych upraw, bo to, co przynosiłeś czasami do domu nie tylko nie nadaje się do zjedzenia lub przetwarzania, ale bardziej pasuje do kombinatu chemicznego niż naszej kuchni. Chcę opowiedzieć o owocach – superowocach! Czyli o grejpfrutach, kiwi i jabłkach. Wiesz dlaczego akurat o nich?

WOJTEK: Bo je lubisz.

ANIA: Nie, głupolu, bo są najmniej kaloryczne, a jednocześnie posiadają ponadprzeciętne wartości odżywcze, zapobiegają chorobom i są skuteczne w twojej diecie. Każdego dnia owoce jemy rano, na czczo. Zwróciłeś uwagę?

WOJTEK: No jasne! Grejpfrut zamiast porannej kawy… Tego nie da się nie zauważyć… Buuuu…

ANIA: Nie płacz, to dla zdrowia. Poczytaj:

Grejpfrut

Grejpfrut zawiera aż 90 procent wody, kwasy organiczne, cukier oraz sporo witamin z grupy B a także C, E i P. Grejpfrut bardzo korzystnie wpływa na pracę jelit i przygotowuje je do całodniowej przemiany materii. Nie powinniśmy jednak popijać sokiem z grejpfruta lekarstw bo może to doprowadzić do wzrostu stężenia leku w organizmie.

kiwi

Kiwi zawiera duże ilości witaminy C, A, E i K, a także wapń, miedź, magnez, potas oraz kwas foliowy i błonnik. Regularnie jedzone działa zapobiegawczo na bardzo wiele chorób, między innymi depresję, podobno świetnie też działa w diecie nowotworowej.

www.jolalipka.com

Jabłko zawiera najsilniejsze przeciwutleniacze. Jeden z nich – kwercetyna – zapobiega miażdżycy. Działa też antybakteryjnie, antynowotworowo i przeciwwirusowo. W jabłkach jest jej tyle, co w czerwonym winie. Jabłka zawierają potas, żelazo, magnez, cynk, miedź, krzem, beta-karoten (prowitaminę A) oraz błonnik w postaci pektyn.

ANIA: Pozostałe owoce też są świetne, ale pamiętaj – dla zdrowej diety, a szczególnie w fazie odchudzania, nieco lepiej jest, gdy jesz je nieco rzadziej. Wiesz dlaczego? Z powodu ukrywających się w nich cukrów. Największą zaletą owoców, obok ich smaku, jest duża zawartość błonnika, witamin i składników mineralnych. Kolejna zaleta to niska kaloryczność, choć nie we wszystkich przypadkach.

banany

winogrona

Najbardziej kaloryczne spośród owoców są banany, winogrona i daktyle, ponieważ zawierają sporą ilość węglowodanów.

WOJTEK: Czyli owoce z namysłem i umiarem. A najlepiej grejpfruty, jabłka i kiwi. (A kiedy Ania nie widzi – truskawki, śliwki i czereśnie… jak ja uwielbiam czereśnie…!) 

Do góry

Przeszukaj serwis