Kategoria: 

Zielona soczewica z pieczarką

WOJTEK: Dzisiaj też mam ochotę na dużą dawkę białka, o!

ANIA: Golonka, schabowy czy soczewica?

WOJTEK: Nabijasz się, tak? Golonka już mi przeszła, boczkiem, dookoła brzucha. :-) Przecież wiesz! Nie jest już taka sexy, jak kiedyś…, za dużo niezdrowego tłuszczu, zalegania w żołądku i takie tam…

ANIA: Bo nie masz tak zakwaszonego organizmu, jak dawniej. I tłuste mięso już tak nie pociąga. I batoniki, cola – też. Ok, więc soczewica? Zielona?

WOJTEK: Zielona. Tylko dobrze przyprawioną poproszę.

Do naszej soczewicy potrzebujemy soczewicy oraz….

  • Zielona soczewica – 1 szklanka
  • Pieczarki – ok. 10 szt.
  • Mała cukinia
  • Kalarepa lub biała rzodkiew
  • Nieduża cebulka i 2 ząbki czosnku
  • Rukola*
  • Olej kokosowy (lub rzepakowy czy oliwa oliwek)
  • Sól morska, pieprz Cayenne, tymianek, lubczyk  – do smaku
  • 2 listki laurowe, ziele angielskie, kminek, (opcjonalnie 15 cm kombu**) – do gotującej się soczewicy

Soczewicę dobrze płuczemy pod bieżącą wodą i gotujemy w proporcji: szklanka soczewicy na dwie szklanki wody. Do gotującej się wody wkładamy liski laurowe, ziele angielskie, kminek i/lub kombu. Soczewica powinna się ugotować i wchłonąć wodę w ok. 12-15 minut.

W tym czasie na patelni podgrzewamy olej i podsmażamy cebulkę pokrojoną w piórka. Wkładamy umyte, pokrojone pieczarki i kalarepę. Przykrywamy pokrywką i dusimy kilka minut. Kroimy cukinię i dorzucamy ją na ostatnie 2-3 minuty smażenia, już bez pokrywki, żeby sok, który puściły pieczarki lekko odparował.  Doprawiamy solą, pieprzem, tymiankiem, szczyptą lubczyku i zmiażdżonym w prasce czosnkiem.

Przekładamy zawartość patelni do garnka z ugotowaną soczewicą, mieszamy i gotowe. Podajemy ze sporą ilością rukoli. 

* Rukola, dzięki dużej zawartości aminokwasów siarkowych, sprzyja trawieniu i ma działanie bakteriobójcze. Jest bogata w witaminy z grupy B, C oraz błonnik i chlorofil. Zawiera także wapń, żelazo, potas i jest dobrym źródłem kwasu foliowego oraz alfa-linolenowego.

** Kombu świetnie nadaje się jako dodatek do wszystkich roślin strączkowych. Dodane do gotowanej potrawy pomaga przekształcić niestrawne cukry, ułatwia trawienie, przeciwdziała gazom i wzdęciom. Więcej o działaniu kombu tutaj.

Inne dania z soczewicą:

Czarna soczewica z orzechami

Zupa z czerwonej soczewicy

Kasza jaglana z soczewicą

Tagi: 
Do góry

Przeszukaj serwis